Версія для друку

Вибори міського або сільського голови є надто відповідальним кроком для виборців. Але іноді стається так, що згодом громада починає критикувати свого очільника, вимагати від нього  публічного звіту про використання коштів, закидати в недолугості та черговій брехні під час передвиборчої гонки. Вона має на це повне право, яке гарантоване  Законом України «Про місцеве самоврядування».

Ми не закликаємо наших людей до перевиборів або ще гірше, до оголошення недовіри міському чи сільському голові. Ми просто вважаємо за потрібне роз’яснити окремі положення вищезгаданого закону про місцеве самоврядування, щоб кожний з наших читачів усвідомив, що нічого вічного у цьому світі немає. І коли міський голова не виконує своїх передвиборчих обіцянок, працює не для блага громади, а на власне збагачення, громада міста має повне право відкликати його за народною недовірою. Саме про це й поведемо нині розмову.

Для того, щоб читачі зрозуміли суть народної недовіри, спочатку надамо визначення повноважень, приміром міського голови.

Влада у місті найперше асоціюється з міським головою, який представляє територіальну громаду і міську раду у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, громадянами, а також у міжнародних відносинах . Дані повноваження передбачені пунктом 14 ч. 1 ст. 42 Закону “Про місцеве самоврядування“.

Окрім представницьких повноважень, міський голова наділений правом розпоряджатися бюджетними коштами, скликати сесії ради, вносити пропозиції та формувати порядок денний сесій ради; головувати на пленарних засіданнях ради; призначати на посади та звільняти з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад тощо.

У разі невиконання цих обов’язків або неналежного їх виконання повноваження мера можуть бути припинені достроково.

Стаття 79 закону “Про місцеве самоврядування” передбачає аж вісім підстав для дострокового припинення повноважень мера. Так, підставами для відкликання є: 1) власне бажання; 2) припинення громадянства; 3) притягнення до кримінальної відповідальності; 4) вчинення корупційного правопорушення, за яке його позбавлено права займати посади, пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; 5) порушення Конституції чи законів України; 6) відкликання з посади за народною ініціативою; 7) визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер; 8) смерть.

У принципі усі підстави є зрозумілими для пересічних громадян. Але найцікавішим для виборців є пункт, що передбачає відкликання міського голови за народною ініціативою.

За частиною 5 статті 79 закону міський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному законом “Про статус депутатів місцевих рад” з особливостями, передбаченими законом “Про місцеве самоврядування”, тобто не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень. Детальна процедура відкликання передбачена Законом “Про статус депутатів місцевих рад”. Якщо сім підстав для кожного є зрозумілими, то про народну ініціативу варто поговорити більш детально.

Для відкликання міського голови за народною ініціативою закон встановлює наступні особливості. За ч.6 ст. 79 Закону “Про місцеве самоврядування” рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості, не менше: 20 осіб для відкликання сільського голови; 30 осіб для відкликання селищного голови; 50 осіб для відкликання міського голови міст районного значення; 200 осіб для відкликання міського голови міст обласного значення; 400 осіб для відкликання міського голови міст Києва та Севастополя.

Крім цього, передбачається створення ініціативної групи, яка повинна складатися у разі відкликання: сільського, селищного голови – не менше 10 осіб; міського голови міста районного значення – не менше 20 осіб; міського голови міста обласного значення – не менше 50 осіб; міського голови міст Києва та Севастополя – не менше 75 осіб.

Кількість голосів, яку має зібрати ініціативна група, має перевищувати кількість голосів, яка принесла голові ради перемогу на виборах. Так, наприклад, якби володимирчани хотіли відкликати  Петра Саганюка, обраного у 2015 році, їм потрібно було б зібрати понад 5710 голосів. Саме стільки проголосувало за його кандидатуру.

Законодавець передбачає строки для збору підписів, які становлять: сільського, селищного голови – протягом десяти днів; міського голови міста районного значення – протягом двадцяти днів; міського голови міста обласного значення, міст Києва та Севастополя – протягом тридцяти днів.

Але і це ще не весь процес, бо ТВК у визначений термін ще має перевірити, чи правильно оформлені підписні листи. Для цього у неї для перевірки підписних листів відносно відкликання: сільського, селищного голови є десятиденний термін з дня їх отримання; міського голови міст районного значення – двадцятиденний; міського голови міст обласного значення – тридцятиденний; міського голови міст Києва та Севастополя –  тридцятипятиденний

Рішення про відкликання міського голови за народною ініціативою, як і у випадку із депутатами, приймає партія, що висувала кандидата, або ж сама рада, якщо міський голова – самовисуванець.

Окрім громади, відкликати мера може також депутатська більшість в раді. Так, за частиною 3 статті 79 закону “Про місцеве самоврядування”, у разі, коли міський голова порушує закони України або не виконує своїх обов’язків, його повноваження можуть бути припинені за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.

Але більшість голів громад висуваються політичними партіями, в основному тими, які перебувають при владі. Тому іноді вони стають заручниками політичних сил, якщо не виконуватимуть їх настанови або підуть проти волі їхніх статутних вимог. Тут вже на арену виходить депутатська більшість у раді. Парламентарі подбали про те, аби спростити життя громаді. За новим законом “Про місцеві вибори” рішення про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського, селищного, міського голови, який був обраний шляхом самовисування, приймається за поданням територіальної виборчої комісії відповідною сільською, селищною, міською радою більшістю голосів від її складу.

У разі прийняття місцевою радою рішення про відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою або у разі подання до місцевої ради рішення вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, про відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою, особа, яка на цей час відповідно до закону здійснює повноваження сільського, селищного, міського голови, не пізніш як на п’ятнадцятий день з дня прийняття відповідного рішення звертається до Верховної Ради України з клопотанням щодо призначення позачергових виборів сільського, селищного, міського голови”.

Але не варто чекати партійного рішення, а самій громаді брати ініціативу в руки та контролювати мера після обрання. Адже для того, аби змінити не обов’язково чекати 5 років, коли відбудуться наступні вибори. Бо якість влади залежить не від виборів, а від активності та відповідальності самих громадян.

Читайте та думайте!

Якщо Ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою та натисніть Shift + Enter щоб повідомити нас.