Версія для друку

На початку осені 2016 року до відокремленого підрозділу громадської організації З’єднання борців «За справедливість» у Волинській області (надалі – громадська організація) надійшло усне звернення вісімдесятидвохрічної жительки міста Володимира-Волинського Марії Б. з проханням надання їй безкоштовного правового захисту для встановлення належної доплати до пенсії як жертві політичних репресій.

У ході розгляду звернення вбачалося, що Марія є інвалідом 1 групи, дитиною війни та перебуває на обліку у Володимир-Волинському об’єднаному управлінні Пенсійного фонду України. В сорокових роках у неповнолітньому віці вона та її сім’я постраждали від політичних репресій, бо у примусовому порядку були переселені з постійного місця проживання, а згодом у 60 роках реабілітовані на підставі Закону України «Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні». Отже, Марія має право на підвищення доплати до пенсії згідно пункту «г» статті 77 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Громадянам, які необґрунтовано зазнали політичних репресій і згодом були реабілітовані, призначені пенсії – на 50 процентів (565 грн.), а членам їх сімей, яких було примусово переселено, – на 25 процентів (282 грн.) мінімальної пенсії за віком. (пункт «г» статті 77 Закону України «Про пенсійне забезпечення»)

Проте пенсійний фонд в порушення вимог чинного законодавства проводить виплату такого підвищення у розмірі 43,52 грн. замість 282 грн., посилаючись на постанову КМУ від 16.07.2008 року № 654 «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення».

Оскільки права та інтереси Марії явно порушені, 21 листопада 2016 року громадською організацією безкоштовно підготовлено та подано у Володимир-Волинський міський суд адміністративний позов про зобов’язання пенсійного фонду проводити нарахування та виплату Марії належну доплату до пенсії у розмірі 282 грн.

Для розгляду цієї справи було призначено суддю Володимир-Волинського міського суду Лященка Олександра Валентиновича, який 9 грудня 2016 року зобов’язав Володимир-Волинське об’єднане управління Пенсійного фонду України проводити нарахування та виплату Марії підвищення до пенсії відповідно до пункту «г» статті 77 Закону України «Про пенсійне забезпечення» в розмірі 25 відсотків мінімальної пенсії за віком, починаючи з 21.05.2016 року з врахуванням виплачених сум. (рішення суду нижче)

Нині громадською організацією до виконавчої служби вже підготовлено заяву про виконання рішення суду. Звісно, розрахунки належної надбавки проводитиме вже Пенсійний фонд, але за підрахунками вона становитиме щонайменше 300 гривень у місяць. А це, даруйте, для пенсіонера досить-таки відчутна сума, яку держава гарантує законом. Ось тільки чиновники кабінету міністрів свого часу подумали, що наші пенсіонери й так багаті і надбавку настільки врізали, що її вистачить хіба що на дві упаковки корвалолу.

Отже те, чого людина довготривалий час була позбавлена, а саме належної доплати до пенсії, вдалося відновити завдяки її зверненню до громадської організації та суду.

З метою отримання безкоштовного правового захисту, прохання зателефонувати до нас за телефонами (03342)3-58-80 або (063)3500763. Окрім цього, ми чекаємо у своєму офісі за адресою: м. Володимир-Волинський, вул. Л.Горки, 10.

Державний герб України

         154/3127/16

2-а/154/166/16

Копія.  

  

                          

ВОЛОДИМИР-ВОЛИНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

    ПОСТАНОВА

  іменем України

09 грудня 2016 року                                                   м. Володимир-Волинський

  

Володимир-Волинський міський суд Волинської області в складі:

головуючого: судді Лященка О.В.

при секретарі Баранюк О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Володимир-Волинський адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Володимир-Волинського об»єднаного управління Пенсійного фонду України про перерахунок та виплату надбавки до пенсії як реабілітованій особі, –

встановив:

21 листопада 2016 року ОСОБА_1 звернулася в суд з адміністративним позовом до Володимир-Волинського об»єднаного управління Пенсійного фонду України про визнання протиправними дій суб’єкта владних повноважень та зобов’язання виплатити підвищення до пенсії відповідно до пункту “г”статті 77 Закону України “Про пенсійне забезпечення”, а саме 50 відсотків мінімальної пенсії за віком, починаючи з моменту виникнення такого права та до моменту його припинення.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що отримує пенсію за віком з врахуванням підвищення до пенсії як реабілітованій особі, розмір якої не відповідає розміру, встановленому пунктом “г”статті 77 Закону України “Про пенсійне забезпечення”.

В судове засідання позивач не з’явилась, через канцелярію суду подала заяву про розгляд справи в її відсутність, позовні вимоги підтримала.

Представник відповідача в судове засідання не з’явився, подав письмове заперечення на позов, в якому вказав, що виплата позивачу підвищення до пенсії в розмірі 43,52 грн. здійснюється відповідно допостанови Кабінету Міністрів України від 16.07.2008 № 654 “Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян”, оскільки мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абз. 1 ч. 1ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.

Враховуючи зазначені обставини, суд вирішив розглядати справу на підставі наявних у ній доказів.

Дослідивши матеріали адміністративної справи у їх сукупності та взаємозв’язку, суд встановив наступні обставини справи та відповідні до них правовідносини.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є реабілітованою на підставіст. 3 Закону України «Про реабілітацію жертв політичних репресій України», перебуває на обліку у відповідача та отримує пенсію за віком з врахуванням підвищення до пенсії примусово переселених членів сім’ї реабілітованих у розмірі 43,52 грн. на підставіпостанови Кабінету Міністрів України від 16.07.2008 №654 “Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян”.

Відповідно до пункту “г”статті 77 Закону України “Про пенсійне забезпечення”громадянам, які необґрунтовано зазнали політичних репресій і згодом були реабілітовані, призначені пенсії підвищуються на 50 процентів, а членам їх сімей, яких було примусово переселено, – на 25 процентів мінімальної пенсії за віком.

Згідно з пунктом 6Розділу XV “Прикінцеві положення” Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”до прийняття відповідного закону до пенсій, передбачених цим Законом, установлюються надбавки та здійснюється їх підвищення згідно ізЗаконом України “Про пенсійне забезпечення”. Зазначені надбавки та підвищення встановлюються в розмірах, що фактично виплачувалися на день набрання чинності цим Законом з наступною індексацією відповідно до законодавства про індексацію грошових доходів населення. Виплата їх здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

У той же час, підпунктом 2 пункту 4постанови Кабінету Міністрів України від 16.07.2008 №654 “Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян”встановлено, що з 01.09.2008 громадянам, які необґрунтовано зазнали політичних репресій і згодом були реабілітовані, до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачуються замість пенсії, підвищення проводиться в розмірі 54,4 грн., а членам їх сімей, яких було примусово переселено, – 43,52 грн.

Відповідно до вимог ч.2ст.19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

У відповідності до вимогст.8 Конституції України, в Україні визнається і діє принцип верховенства права,Конституціямає найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основіКонституції Українита повинні відповідати їй.

Так, статтею 28 Закону України«Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування»визначено розмір мінімальної пенсії за віком, що дорівнює прожитковому мінімуму, встановленому для осіб, що втратили працездатність.

Відповідно до вимог ч.1ст.2 Закону України«Про прожитковий мінімум»від 15.07.1999р., прожитковий мінімум застосовується для встановлення розмірів мінімальної заробітної пенсії за віком.

За чинним законодавством України, розмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за правиламист.28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Однак, згідно зст. 28 вказаного Закону, мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом 1 частини 1 цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсії, призначених згідно з цим Законом.

Згідно із вимогами ч.1ст.9 КАС України, у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), тому поняття мінімальної пенсії за віком, наведене уст.28 Закону України«Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»слід застосовувати для визначення розміру підвищення до пенсії відповідно доЗакону України«Про пенсійне забезпечення».

Аналізуючи співвідношення пункту 2 пункту 4постанови Кабінету Міністрів України від 16.07.2008 №654та пункту “г”статті 77 Закону України “Про пенсійне забезпечення”, суд виходить з пріоритетності застосування до спірних правовідносин положеньЗакону України ” Про пенсійне забезпечення “як нормативно-правового акту вищої юридичної сили.

Відтак, суд вважає, що підвищення до пенсії, яке виплачується відповідачу в обсягах, визначенихПостановою Кабінету Міністрів України від 16.07.2008р. №654, звужує розмір сум, що підлягають виплаті реабілітованим громадянам та суперечитьЗакону України«Про пенсійне забезпечення», який має вищу юридичну силу.

За таких обставин, суд приходить до висновку про підставність позовних вимог позивача про визнання протиправними дій відповідача щодо невиплати позивачу надбавки до пенсії як репресованій особі із розрахунку 25 % мінімальної пенсії за віком, встановленоїст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», починаючи з 21.05.2016 р. з врахуванням виплачених сум.

Також, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог стосовно зобов’язання відповідача проводити нарахування та виплату позивачу підвищення до пенсії як реабілітованій особі, так як за відсутності спору про право особи на отримання підвищення до пенсії або встановлення такого права в судовому порядку, не можна обмежувати орган, відповідальний за здійснення їх нарахування і виплати, певним часовим проміжком, якщо не відбулося змін у законодавстві.

Відтак, з врахуванням положеньст. 99 КАС Українисуд вважає обґрунтованими позовні вимоги стосовно зобов’язання відповідача проводити нарахування та виплату позивачу підвищення до пенсії як реабілітованій особі відповідно до п.«г» ч.1ст. 77 Закону України «Про пенсійне забезпечення»із розрахунку 25 % мінімальної пенсії за віком, встановленоїст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», починаючи з 21.05.2016 р. з врахуванням виплачених сум і до настання обставин з якимиЗаконпов’язує зміну чи припинення таких виплат.

Разом з тим, суд вважає за необхідне застосувати норми ст.ст.99,100 КАС Українидо вимог, які заявлені позивачем за межами строку звернення до суду, виходячи з наступного.

Відповідно до вимогст.99 КАС Україниадміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня коли особа дізналась або повинна була дізнатись про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Згідно із вимогамист.100 КАС Україниадміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.

Беручи до уваги, що адміністративний позов в частині позовних вимог щодо виплати підвищення до пенсії поданий після закінчення шестимісячного строку звернення до суду, який в даному випадку слід обчислювати з дня подачі позову до суду, тобто з 21.11.2016 р., з позовної заяви та доданих до неї матеріалів судом не встановлено підстав для визнання причин пропуску такого строку поважними, тому позов в частині виплати підвищення до пенсії за період, що виходить за межі позовної давності, слід залишити без розгляду.

Разом з тим, суд звертає увагу, що відповідно до вимог ч. 2ст. 87 Закону України«Про пенсійне забезпечення»суми пенсії, не одержані своєчасно з вини органу, що призначає або виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком.

Однак, нормист. 87 Закону України«Про пенсійне забезпечення»не підлягають застосуванню в даному випадку, оскільки стосуються нарахованих та не виплачених сум пенсій, а в даному випадку спірним є питання нарахування і виплати пенсії пенсійним органом.

Відтак, необхідно застосувати норми ст. ст.99,100 КАС Українита залишити адміністративний позов без розгляду за вказаний вище період.

Враховуючи викладене та керуючись ст. ст.2,6,8,9-11,69-71,159-163,167 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі ст.ст.77, 87 Закону України«Про пенсійне забезпечення», ст.28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», суд-

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Володимир-Волинського об»єднаного управління Пенсійного фонду України про перерахунок та виплату надбавки до пенсії як реабілітованій особі про визнання протиправними дій суб’єкта владних повноважень та зобов’язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Володимир-Волинського об»єднаного управління Пенсійного фонду України щодо невиплати ОСОБА_1 надбавки до пенсії як члену сім’ї політично репресованого, згодом реабілітованого і якого було примусово переселено в розмірі, передбаченому п. «г»ст. 77 Закону України «Про пенсійне забезпечення»із розрахунку 25 % мінімальної пенсії за віком, встановленоїст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», починаючи з 21.05.2016 р. з врахуванням виплачених сум.

Зобов’язати Володимир-Волинське об»єднане управління Пенсійного фонду України проводити нарахування та виплату ОСОБА_1 підвищення до пенсії відповідно до пункту “г”статті 77 Закону України “Про пенсійне забезпечення”в розмірі 25% мінімальної пенсії з віком, встановленої частиною першоюстатті 28 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, починаючи з 21.05.2016 р. з врахуванням виплачених сум і до настання обставин, з якими Закон пов’язує зміну чи припинення таких виплат.

В решті позовні вимоги залишити без розгляду.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Львівського апеляційного адміністративного суду через Володимир-Волинський міський суд Волинської області. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення.

Головуючий: /-/ підпис.

Згідно з оригіналом.

Суддя Володимир-Волинського

міського суду                                                                      ОСОБА_2

Якщо Ви знайшли помилку в тексті, виділіть її мишкою та натисніть Shift + Enter щоб повідомити нас.